Parenting
Dezvoltarea fizica a copilului pana la 7 ani, pe categorii de varsta (I)
Dezvoltarea fizica, sanatatea si moticitatea sunt elemente centrale ale tuturor experientelor de invatare ale copiilor si stau la baza unui stil de viata activ si sanatos de-a lungul intregii vieti. O stare buna de sanatate fizica da copiilor energie, echilibru si rezistenta pentru a participa active in numeroase activitati. Dezvoltarea motorie este strans legata de dezvoltarea limbajului (de ex. ganguritul, indicarea obiectelor), a capacitatilor cognitive (de ex. explorarea mediului), a abilitatilor sociale (de ex. imbratisarea, salutul de „la revedere”) si dezvoltarea emotionala (de ex. zambetul, rasul). Desi exista o oarecare predictibilitate in dezvoltarea abilitatilor mai sus mentionate, dezvoltarea fizica si a motricitatii este deseori inegala datorita ritmului individual de dezvoltare, dar si datorita factorilor externi care le influenteaza dezvoltarea, precum nutritia sau miscarile fizice pe care copiii sunt stimulati de adulti sa le efectueze. Motricitatea cuprinde trei categorii mari de abilitati: motricitate grosiera, fina si abilitati senzorio-motorii.
Prima parte: despre motricitatea grosiera.
Abilitatile de motricitate grosiera se refera la miscari ale intregului corp sau ale unor parti mari ale corpului, in care sunt implicati muschii mari si include miscari precum: rostogolirea, mersul, alergatul, saritura, ocolirea, catararea. Aceste abilitati ii ofera copilului posibilitatea de a-si coordona muschii corpului in demersul de adaptare la mediul sau inconjurator si la investirea sa, ajutandu-l sa exploreze. Dezvoltarea fortei musculare determina copilul sa participe activ si independent la activitati de joc si invatare, in medii cunoscute sau noi pentru el.
0-18 luni
Indicatori
- Isi ridica, fiind pe burta, capul si pieptul.
- Dobandeste control al miscarilor mainilor si picioarelor.
- Se rostogoleste.
- Cand sta pe spate, isi ridica picioarele si le duce la gura.
- Sta in sezut cu sprijin din partea adultului si mai apoi fara sprijin.
- Se leagana inainte si inapoi ajutandu-se cu mainile si genunchii si mai tarziu se taraste.
- Se impinge sa se ridice in picioare, sprijinindu-se de ceva sau cineva.
- Merge tinandu-se de mobilier.
- Se apleaca pentru a explora obiecte aflate pe covor.
- Incearca sa urce singur(a) scarile.
- Incearca cu sprijin miscari de motricitate grosiera.
- Demonstreaza dorinta de a incerca noi jocuri si jucarii.
- Este incantat(a) cand sunt utilizate jucarii sau obiecte in jocuri.
Practici de sprijin
- Puneti copilul pe burta si aratati-i jucarii care produc sunete deplasandu-le in campul visual al copilului pentru a le urmari. Supravegheati-l.
- Jucati cu el jocuri de schimbare a pozitiei corpului prin rostogoliri de pe spate pe burta si de pe burta pe spate sau joc in care este ajutat copilul in rostogolire prin miscarea unui prosop pe care se afla copilul si ridicand prosopul lateral ii imprimati miscarea de rostogolire. (Rostogolirea se refera la schimbarea pozitiei de pe spate pe burta.)
- Initiati jocuri cu miscari de tip „gimnastica”: asezati copilul pe spate si miscati-i mainile si bratele, apoi picioarele, cu miscari de flexie si extensie. Miscarile sa fie usoare, fara sa fortati.
- Puneti-i la dispozitie obiecte care sa poata fi trase, impinse, ridicate.
- Acordati-i spatiu pentru a se misca liber, a incerca sa mearga, sa se ridice, sa se catere. Imbracati copilul in haine comode sa se poata misca. Nu-i limitati miscarile prin infasare totala sau partiala, nici ziua nici noaptea.
- Jucati-va cu el jocuri in care cantati si ii antrenati in miscari mainile si picioarele. Asezati copilul pe podea, ajutati-l si sprijiniti-l sa se ridice in picioare, apoi incurajati copilul sa se deplaseze sprijinindu-se de mobila. Asigurati-va ca mediul in care se afla copilul sunt inlaturate riscurile de accidentare, pentru a avea libertate de miscare.
- Oferiti copiilor cateva ore zilnic momente de miscare libera.
- Ajutati-i zilnic sa mearga, sa alerge, sa se ridice.
- Respectati zilnic programul de somn si ritualurile de dinainte si de dupa somn.
- Jucati cu copiii jocuri ce implica miscare si activitate fizica.
19-36 luni
Indicatori
- Duce obiecte in maini in timp ce merge dintr-un loc in altul.
- Merge si alearga cu usurinta schimband ritmul si directia.
- Merge cu spatele.
- Se urca si coboara din pat sau dintr-un scaun al adultului.
- Loveste si arunca mingea cu control redus al directiei si vitezei.
- Sare pe loc.
- Merge in linie dreapta.
- Impinge obiecte.
- Urca si coboara scari, nealternand picioarele, fara sprijin.
- Incearca activitati noi care necesita miscari fizice fara sprijinul adultului.
- Participa activ in jocuri, dansuri, jocuri in aer liber etc.
Practici de sprijin
- Oferiti copilului posibilitatea de a alerga, de a sari, de a se catara in siguranta. Sustineti-l cand are nevoie de ajutor, incurajandu-l sa realizeze miscari noi, in mod independent.
- Puneti-i la dispozitie jucarii si diferite materiale si echipamente care sa-l implice in activitati de miscare (caluti pentru a fi calariti, carucioare sau masini pe care sa le impinga).
- Implica ti copiii in activitati care sa le solicite echilibrul, pozitii diferite ale corpului.
- Oferiti copiilor cel putin 60 de minute de activitate fizica de-a lungul fiecarei zile.
- Puneti-le la dispozitie echipamente si obiecte care ii implica in activitati fizice structurate (miscari insotite de cantec, ritm, de catarare, de mentinere a echilibrului etc.).
- Oferiti momente de odihna dupa activitati fizice.
37-60 luni
Indicatori
- Urca si coboara scarile tinand un obiect intr-o mana sau in ambele maini.
- Se taraste cu usurinta prin tuneluri, pe sub masa.
- Se catara pe echipamente de joaca pentru copii.
- Prinde cu ambele maini o minge mare.
- Loveste mingea, dand-o inapoi.
- Sare pe ambele picioare si peste obiecte mici pastrandu-si echilibrul.
- Pedaleaza corespunzator cand merge cu tricicleta.
- Participa cu entuziasm in diverse activitati fizice: alergare, catarare, aruncari, rostogoliri, dans etc.
- Desfasoara spontan diverse activitati fizice in momentele de tranzitie, de trecere de la o activitate la alta, de la un spatiu la altul.
Practici de sprijin
- Supravegheati copilul cand urca sau coboara scarile. Ajutati-l sa constientizeze alternanta picioarelor si sa adapteze ritmul de mers pentru siguranta personala si usurinta respiratiei.
- Pune-ti la dispozitia copilului echipamente de joaca pentru a alerga in jurul lor, a se tari pe sub ele, a se catara pe ele.
- Propuneti copiilor rostogolirea mingii mari; exercitii cu mingea mica. Jucand impreuna cu copiii cu mingea, demonstrati-le miscari noi si indemnati-i sa incerce si ei.
- Jucati-va cu ei imitand animale care sar. Cantati cu ei asociind miscarea cu cantecul. Folositi dansul pentru a implica ambele parti ale trupului in miscare.
- Supravegheati copiii cand coboara scarile.
- Supravegheati copilul atunci cand merge cu tricicleta. Aratati copilului cum se pedaleaza, cum se franeaza in siguranta. Exersati mersul pe tricicleta si realizati plimbari doar in locuri special amenajate.
- Implicati copiii intr-o varietate larga de activitati fizice si miscare, in diverse momente ale zilei si in timpul activitatilor.
- Oferiti copiilor cel putin 60 de minute de activitate fizica zilnic, in interior sau in aer liber.
- Faceti ca activitatile fizice sa fie distractive, amuzante.
61-84 luni
Indicatori
- Merge si alearga cu usurinta, coordonandu-si armonios miscarile.
- Pozitioneaza corpul si membrele in mod corespunzator pentru a imita ceva sau pe cineva sau pentru a executa o miscare (a prinde o minge, a arunca o minge).
- Loveste mingea catre un punct anume cu oarecare precizie.
- Arunca o minge de marime medie cu oarecare precizie.
- Alearga pe langa obstacole cu usurinta.
- Participa in mod regulat la activitati fizice de alergare, dans, jocuri sau chiar sporturi.
- Ajuta la realizarea de activitati domestic care implica miscare: maturat, adunarea rufelor, aranjarea jucariilor, mutarea unor obiecte etc.
Practici de sprijin
- Oferiti copiilor permanent oportunitatea de a se misca in aer liber.
- Solicitati copiilor sa aduca lucruri, jucarii din sala de clasa cand iesiti din sala de clasa in spatiul de joaca de afara.
- Jucati jocuri de imitare fidela a miscarilor unor animale, a unor miscari de dans. Incurajati copiii sa reprezinte personaje din povesti si din ambient prin miscare.
- Puneti la dispozitia copiilor mingi de diferite marimi. Implicati-i in jocuri cu mingea.
- Oferiti zilnic copiilor suficient timp pentru activitati in aer liber si miscare si invatati-i noi miscari, supuneti-i la noi provocari. Exersati-le viteza, forta, precizia.
- Utilizati momentele de rutina pentru a-i implica pe copii in activitati fizice.
Sursa: Repere fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani; lucrare realizata cu sprijinul UNICEF, coordinator Dr. Mihaela Ionescu







0 comments