Parenting

Dezvoltarea sociala a copilului pana la 7 ani, pe categorii de varsta (II)

By  | 

Dezvoltarea emotionala si dezvoltarea sociala a copilului sunt aspecte esentiale in evolutia sa si in special in procesualitatea invatarii. Acest domeniu vizeaza abilitatea si dorinta copilului de a interactiona eficient cu adultii si cu copiii.

Dezvoltarea sociala consta in achizitionarea abilitatilor de relationare cu alte persoane (adulti si copii). Relatiile cu adultii se refera la capacitatea copilului de a manifesta incredere si a interactiona usor cu acestia, de a le recunoaste diferitele roluri si a-i percepe ca persoane care ii orienteaza, sprijina in ceea ce fac, gandesc, simt. Capacitatea de a stabili interactiuni cu copiii este fundamentala atat pentru definirea propriei persoane, cat si a lumii in care traiesc. Prin interactiuni cu alti copii, se exerseaza capacitatea de a mentine relatii de prietenie, de a cere si a oferi ajutor altui copil, de a apartine unui grup.

Tot in cadrul dezvoltarii sociale, copiii invata sa recunoasca, sa respecte si sa aprecieze diferentele dintre indivizi, diversitatea fizica si culturala (mai ales in contextul schimburilor culturale atat de intense in societatea de azi) si sa isi exerseze capacitatea de a coopera cu ceilalti, de a negocia si de a lua decizii in grup, de a respecta dorintele celorlati, de a respecta regulile unui grup. Toate aceste abilitati contribuie la dezvoltarea copilului ca parte a unei comunitati.

 

Partea a doua: Abilitati de interactiune cu copii de varsta apropiata

 

0-18 luni

Indicatori

  • Zambeste altor copii.
  • Exprima prin sunete, gesturi, expresii faciale bucuria de a se juca impreuna cu alti copii.
  • Arata interes fata de alti copii urmarindu-i cu privirea si imitandu-le comportamentul (de ex. comportamentul fratilor).
  • Incepe sa se joace in paralel cu alti copii.

Practici de sprijin

  • Zambiti-i des copilului.
  • Oferiti copilului posibilitatea de a se afla in prezenta altor copii.
  • Raspundeti pozitiv la sunetele, tipetele, gesturile copilului prin comportamente verbale si non-verbale.
  • Oferiti copiilor posibilitatea de a se juca si interactiona cu alti copii (din familie, dar si alti copii din medii culturale diferite).
  • Oferiti exemple de cooperare cu ceilalti in activitatile cotidiene (de exemplu in pregatirea mesei si in alte activitati casnice).

19-36 luni

Indicatori

  • Se joaca langa alt copil.
  • Observa si imita comportamentul altui copil.
  • Initiaza interactiuni sociale cu co-varstnici.
  • Se bucura de compania copiilor la joaca.
  • Manifesta spontan preferinta sa se joace cu copii pe care ii cunoaste.

Practici de sprijin

  • Petreceti timp cu copilul jucandu-va, dati-i posibilitatea sa se afle in compania copiilor, indiferent de varsta. Mergeti cu copilul in parc si lasati-l sa se joace alaturi de alti copii si interveniti in jocul lui doar atunci cand va solicita.
  • Facilitati copilului contactul cu copii din medii culturale diverse pentru a se familiariza cu covarstnici apartinand unor medii sociale, culturale, lingvistice diferite.
  • Demonstrati prin propriul comportament ce inseamna sa cooperezi cu celalalt, atunci cand va jucati cu copilul.
  • Creati oportunitati de a se juca impreuna copii din medii diverse, ceea ce faciliteaza dezvoltarea interactiunilor care presupun interdependenta pozitiva, schimburile culturale (in joc, copiii aud cuvinte din alte limbi).
  • Asigurati copilului ocazia sa se joace in mod regulat cu 1 sau 2 copii cu care este deja familiarizat.
  • Valorizati comportamentele copiilor atunci cand interactioneaza pozitiv cu ceilalti copii.

37 -60 luni

Indicatori

  • Se alatura unui grup de copii care se joaca (cu ajutorul adultului, daca este necesar.)
  • Initiaza o activitate impreuna cu alt copil.
  • De cele mai multe ori isi exprima dorinta de a se desparti de adult pentru a se juca impreuna cu alti copii.
  • Se conformeaza deciziilor de grup.
  • Coopereaza, face schimb de obiecte in joc.
  • Se imprieteneste si mentine prietenia cu cel putin un copil.
  • Ramane cu grupul si nu merge cu persoane necunoscute.

Practici de sprijin

  • Cititi carti, folositi jocuri cu marionete pentru a demonstra cu ajutorul personajelor ce inseamna sa imparti cu ceilalti, sa iti astepti randul si sa cooperezi. Facilitati aplicarea strategiei de a se implica intr-un joc paralel si de a contribui ulterior cu ceva semnificativ la desfasurarea acestuia.
  • Ajutati-l pe copil sa se alature altui copil care se joaca. Faceti conversatie cu copilul astfel incat sa invete sa asculte si sa vorbeasca cu altii.
  • Oferiti asistenta copiilor in timp ce se joaca impreuna cu alti copii stand deoparte, punand la dispozitie resurse si incurajari si intervenind in caz de conflict.
  • Incurajati copiii sa se implice in activitati considerate in mod traditional specifice genului opus si oferiti copiilor feedback pozitiv imediat cand vedeti ca aleg aceste activitati.
  • Facilitati si intariti alcatuirea grupurilor mixte de joc, data fiind tendinta ca fetele si baietii sa se grupeze in activitati in functie de gen. In acelasi timp supravegheati grupul de joc si interveniti atunci cand fetele sunt mai putin implicate in joc din cauza baietilor care domina.
  • Oferiti copiilor oportunitati pentru a imparti materiale si de a-si spune parerea despre continuarea jocului. Asigurati copilului ocazia de a se intalni cu prietenii, pentru a trai sentimentul de incredere unul in celalalt si pentru a se simti mai putin vulnerabili atunci cand isi exprima dificultatile intr-un domeniu.
  • Identificati elemente specifice grupului din care face parte copilul (grupul de la gradinita, scoala sau grupul de prieteni) pentru a cultiva sentimentul de apartenenta, asociat cu solidaritatea si securitatea emotionala si sociala.
  • Folositi nume sau simboluri specifice cu care sa identifice grupa de la gradinita.

61-84 luni

Indicatori

  • Interactioneaza din proprie initiativa cu copii apropiati ca varsta in diferite contexte.
  • Inventeaza activitati care implica mai mult de un copil.
  • Cere si ofera ajutor altor copii (il ajuta pe alt copil sa gaseasca o jucarie ratacita, sa isi faca patul).
  • Propune, dar si urmeaza sugestiile unui camarad de joaca despre cum sa se joace.
  • Se identifica drept prieten al unor copii din diferite medii apropiate (la gradinita, acasa/ la bloc, la bunici).

Practici de sprijin

  • Oferiti copiilor posibilitatea de a se juca in grupuri mici, in care fiecare copil are un rol si o responsabilitate concreta. Structurati activitatea de la grupa pe centre de interes si incurajati interactiuni intre fete si baieti, iar accentul sa fie pus nu pe performanta ci pe implicare in sarcina si progres. Stimulati jocul in grup al fetelor si jocul in diade al baietilor deoarece jocul in diade stimuleaza abilitatile de comunicare ale baietilor, in timp ce jocul in grup stimuleaza cooperarea si competitia fetelor.
  • Inventati la grupa in mod regulat roluri pentru toti copiii, roluri care ii ajuta sa inteleaga complementaritatea responsabilitatilor si ideea de convietuire (de ex. cel care are grija de plante, responsabilul cu timpul, postas, cel care duce gunoiul, chelnerul, etc.).
  • Ajutati-i pe copii sa inteleaga faptul ca a coopera raspunzand unei cereri este diferit de a te supune unei comenzi. Monitorizati zilnic, incurajati si laudati comportamentele prin care copiii se ajuta unii pe altii.
  • Numiti in mod regulat comportamentele pozitive de intrajutorare astfel incat copiii sa fie motivati sa le repete si pe viitor si sa le identifice singuri. Comentati si sanctionati imediat comportamentele de intimidare sau excludere manifestate fata de anumiti copii.
  • Responsabilizati copiii in casa/grupa oferindu-le sarcini care contrazic stereotipurile de gen (ex. baietii sa ajute la gatit). Incurajati copilul sa isi exprime parerea, sa identifice mai multe variante de rezolvare a unei situatii sau de continuare a unui joc.
  • Laudati copiii cand accepta si sugestiile celorlalti copii si se ajuta reciproc. Intariti alcatuirea grupurilor mixte de joc, deoarece fetele si baietii se grupeaza in activitati in functie de gen, facilitati. Supravegheati grupul de joc si interveniti atunci cand fetele sunt mai putin implicate in joc din cauza baietilor care domina. Gruparea copiilor in functie de gen are drept consecinte intarirea unor comportamente traditionale de gen.
  • Dati copiilor ocazia de a fi parte a diverselor activitati de grup in contexte sociale diferite (la gradinita, acasa/la bloc, in curte, la bunici) pentru a se identifica cu acele grupuri si pentru a practica increderea si colaborarea in medii diferite.

 

Sursa: Repere fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani; lucrare realizata cu sprijinul UNICEF, coordinator Dr. Mihaela Ionescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *