Ganduri. Amintiri

Două săptămâni de la primele măsuri importante împotriva COVID-19. Ghid de supraviețuire pentru minte și suflet

By  | 

Am încheiat două săptămâni de când lumea noastră, așa cum o știam, nu mai arată la fel. And still counting, cum zice englezul. Adică va continua, habar n-avem cât. Cum rezistăm? Ieșim întregi din toată nebunia asta?

În urmă cu două săptămâni se închideau școlile și grădinițele. Vă amintiți haosul de-atunci? Ce facem cu copiii? Cine stă cu ei acasă? Ce fac programele tip afterschool? Vă amintiți că erau locuri în care încă se mai primeau copii, într-un soi de alternativă la școală și că erau chiar părinți care încercau să se asocieze să creeze o variantă de rezervă pentru programul de școală?

Între timp ne-am mai calmat pe partea aceasta. S-a lămurit că nu e voie cu nicio variantă privată, pe bani sau nu, de ”școală” și tot mai mulți s-au îndreptat spre platformele care permit o variantă de școală online. Nu mai intru în detalii pe acest subiect, am spus câteva cuvinte deja :)

Acum ne luptăm cu altele – provizii de alimente, ieșiri limitate, distanțare socială. La care se adaugă gestionarea relației cu copilul închis în casă în timp ce tu ai program de muncă normal, dar din aceeași casă, din camera alăturată :)

Cum supraviețuim privind soarele doar de la fereastră, mai ales dacă stăm la bloc?

Iată câteva sugestii pentru minte și suflet.

  1. Stabiliți un program zilnic

Oricât de tentant ar fi să leneviți toată ziua în pijamale, menținerea unui program relativ strict și păstrarea unei rutine vă va ajuta să nu cădeți pradă plictiselii sau depresiei.

Dacă lucrați de acasă, stabilirea unui program este cu atât mai importantă pentru a putea duce la bun sfârșit munca pentru serviciu în aceleași opt ore de program. Veți descoperi că, lucrând de acasă, fie veți avea tendința să stați mai toată ziua în fața calculatorului, fie să regretați că trebuie să munciți când ați putea să vă uitați la un film, pentru că sunteți acasă. Programul și rutina sunt foarte importante pentru a menține echilibrul!

La fel și dacă sunteți într-o formă de concediu, încercați să vă faceți un program pentru a nu pierde cu totul această perioadă.

Nu uitați să le faceți și copiilor un program, indiferent că fac școală online, primesc doar fișe de rezolvat sau sunt lăsați să se bucure de ”vacanță”. :)

  1. Mai puține știri

În această perioadă, dorința de a fi mereu la curent cu noutățile este firească. Teama de necunoscut și instinctul de supraviețuire, care în acest caz înseamnă posibilitatea de a fi pregătit pentru ce ar putea urma, ne împinge parcă să stăm tot timpul pe un canal de știri, să nu pierdem nicio informație sau părere nouă despre coronavirus și evoluția pandemiei.

Doar că prea multe informații venite din foarte multe surse poate însemna și mai multă confuzie și, deci, mai multă panică. Și în această privință, vă puteți face un program. Spre exemplu, să urmăriți dau știrile de la prânz, când sunt prezentate noutăți de la Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență, și seara când pot fi anunțate și măsuri importante pentru prevenirea extinderii epidemiei.

Reducerea din timpul petrecut în fața televizorului urmărind știri despre epidemie va fi benefică inclusiv în relația cu copiii, care își vor pondera astfel curiozitatea în privința acestui subiect. Oricum, e bine să le prezentați date concrete, fără speculații și scenarii de care abundă media în această perioadă.

  1. Mențineți contactul cu cei dragi

Știu, sună ciudat îndemnul, acum când se vorbește de distanțare socială. Dar distanțarea socială se referă doar la distanțarea fizică. Nu înseamnă că nu putem păstra legătura cu cei dragi. Avem telefoane cu minute nelimitate, aplicații de apeluri telefonice și video.

Probabil că în această perioadă rețelele de telefonie și internet vor fi mai încărcate decât de obicei, dar este o soluție esențială pentru a nu te izola total de lume, pentru a afla care e starea celor dragi și cum îi poți ajuta, dar și de a te menține la un nivel de sănătate mintală cât mai bun.

Ajutați-i și pe copii să păstreze legătura astfel cu bunicii și colegii de școală. Chiar dacă, aparent, sunt în vacanță, copiilor le lipsește cel mai mult viața socială, pauzele din programul școlar, timpul petrecut în parcul din apropierea casei. Este important să nu piardă legătura cu prietenii cu care se distrau sau chiar făceau ”prostioare” :)

  1. Stai aproape de prieteni

La fel ca și la punctul anterior, nu vorbim de o apropiere fizică, ci mai ales de una sufletească. Acum, poate mai mult ca altădată, ai nevoie de prieteni și ei au nevoie de tine.

Cu siguranță aveți cel puțin un prieten cu care puteți vorbi despre orice, oricând. Sunați-l zilnic, dacă e nevoie. Povestiți despre lucruri importante și despre nimicuri, despre temeri și despre speranțe, despre ce vă trece prin cap și prin suflet.

Vă va face bine cu siguranță! Și el vă va mulțumi, de asemenea!

La fel, ajutați-i și încurajați-i pe copii să rămâne aproape de prieteni, prin intermediul aplicațiilor online.

  1. Mișcare și atenție la mâncare

Foarte posibil ca în perioada aceasta nu numai că vom petrece mai mult timp înfipți în scaun, ba chiar vom avea și mai mult tendința să ”ronțăim”.

Includeți în rutina zilnică și pauze de mișcare – există numeroase tutoriale pe Internet cu tipuri de exerciții fizice care se pot executa fără probleme în casă.

Și atenție la mâncare! Știu că majoritatea persoanelor au dat năvală să își facă provizii de făină, spre exemplu. Și că în mediul online circulă tot mai multe tutoriale și live-uri din bucătărie. Nu vă lăsați ispitiți! Amintiți-vă că nu ați cumpărat făina ca să faceți gogoși în fiecare zi! Și nici ca să deveniți bucătar-șef! Încercați să vă păstrați un stil alimentar cât mai sănătos și dacă tot vreți să vă jucați în bucătărie, fiți creativi cu o salată! :)

  1. Vise împlinite

Îți amintești când spuneai că vrei să ai timp să vezi un film? Sau să citești o carte? Acum e momentul! Include în programul zilnic și timp pentru împlinirea unor astfel de ”vise”.

Lucrezi de acasă și crezi că tot nu ai timp? Gândește-te cât timp pierdeai pe drumul de acasă la birou și invers! Folosește acest timp – poate chiar exact în acel interval orar – pentru un episod din serialul preferat sau pentru un capitol dintr-o carte care te așteaptă de mult pe noptieră.

  1. Momente de răsfăț

Întotdeauna ți-ai dorit să ai măcar câteva momente de răsfăț, pentru că meriți. Dar de puține ori ți le-ai și oferit. Iată că acum ai toată libertatea! Ai o zi întreagă la dispoziție!

Dacă totuși crezi că programul de muncă de acasă plus sprijinul oferit copiilor pentru școala online nu-ți mai lasă timp pentru răsfăț, amintește-ți de punctul anterior, de acel timp pe care înainte îl pierdeai pe drumuri și alternează zilele pentru filme, cu zilele pentru citit sau cele pentru o baie lungă sau o dezlănțuire pe ringul de dans din sufragerie :)

  1. Timp pentru familie

Părinții spun mereu că și-ar dori să aibă mai mult timp de petrecut în familie. Cine-ar fi crezut că dorința li se va împlini și nu doar pentru o zi. :)

Pentru că poate fi o provocare să stați mai mult de o zi împreună, închiși în aceeași casă, apelați din nou la programul zilnic în care să includeți timp pentru activități individuale și timp pentru activități comune.

Acum e timpul să scoateți toate jocurile de societate din dulap sau chiar să vă jucați împreună pe console video sau pe calculator. Copiii vor fi încântați să acceptați să intrați în universul lor :)

  1. Pregătiți-vă de sărbători

Probabil că aveați în plan o călătorie de sărbători, un concediu sau măcar o vizită sau o masă lungă cu cei dragi. Toate aceste planuri au fost șterse de noul context epidemiologic. Adio concediu, adio plecare peste mări și țări, adio masă cu toți membrii familiei! Iar această nouă realitate poate întrista pe oricine.

Dar asta nu înseamnă că trebuie să uităm de sărbători!

Încercați să vă faceți noi planuri de sărbători. Gândiți-vă de pe acum la un program de pregătiri pentru sărbătorile de Paște – puteți chiar să vă achiziționați de pe acum vopseaua pentru ouă :) Includeți însă și activități creative – mai ales cu cei mici – pentru Paște: felicitări de Paște, tablouri și colaje de Paște.

Iar Iepurașul de Paște poate veni și cu ajutorul magazinelor online și firmelor de curierat :) Nu uitați, mai este mai puțin de o lună până atunci!

  1. Scrieți – mesaje optimiste

Este dovedit deja că scrisul are și un rol terapeutic. Așa că scrieți în fiecare zi. Fie mesaje pentru cei dragi – inclusiv bilețele pentru cei din casă, fie într-un jurnal personal – pe caiet sau calculator.

Și încercați ca, în aceste scrieri, să nu vă limitați la a vă descărca sufletul, dar mai ales să îl încărcați pozitiv.

Scrieți în fiecare zi un mesaj optimist. Se spune că atunci când repeți un lucru ajungi să îl crezi și chiar să atragi acea energie din univers spre tine.

Și toți avem nevoie acum de energie pozitivă!

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Facebook
Facebook