Evenimente
Ce trebuie sa stie un copil in clasa I – copilul de 7 ani
Pentru ca stiu ca sunteti interesati de informatiile incluse in brosura-suport de curs de la evenimenul Oanei Moraru pentru copiii de 6-12 ani, am extras anumite date despre ce ar trebui sa stie un copil in functie de varsta si anul scolar.
Inca o data mentionez ca, din punctul meu de vedere, sunt directii, recomandari, nu trebuie sa va panicati daca inca nu face toate lucrurile din lista. Important e sa stiti ca ar trebui sa ajunga la un moment dat si acolo si sa il sprijiniti in acest sens.
Incepem cu clasa I – copilul de 7 ani, dar puteti citi si:
- Introducere
- Clasa a II-a – copilul de 8 ani
- Clasa a III-a – copilul de 9 ani
- Clasa a IV-a – copilul de 10 ani
- Clasa a V-a si a VI-a – copilul de 11-12 ani
Clasa I – copilul de 7 ani
Copilul de 7 ani se joaca mult (daca il intrebi, niciodata nu are suficient timp de joaca), are nevoie de miscare si sport, este extrem de curios cand vine vorba de animale, pasari, Univers, cam tot ce este viu in jurul lui. Pune foarte multe intrebari, cere detalii, este interesat de subiecte “grele” gen moarte, sex, dragoste, fidelitate (intre prieteni). Nu ii place ordinea – Oana spunea ca pana pe la 8 ani nici nu are sens sa ii ceri sa isi faca curat in camera, ca nu prea intelege rostul ordinii in lucruri, dar contribuie la curatenie, daca faceti impreuna, in familie.
La aceasta varsta, copilul cauta aprecierea adultilor si are nevoie de un adult – parinte sau invatator – sa aiba un program echilibrat – si cu libertate de miscare si exprimare, dar si cu reguli si constrangeri. Cam acum le putem explica celor mici ca este nevoie de anumita ordine si organizare in desfasurarea activitatilor, de prioritizare si urmarea unui program/orar de lucru.
Jocul este inca centrul existentei. Le place sa dramatizeze, sa se prosteasca, sa se puna in pielea altor colegi: imita, vorbesc prostii ca altii, devin teribilisti ca altii. Nu va ingrijorati! Este o etapa necesara, cand copiii se contamineaza de felul de a fi al celuilalt doar pe termen scurt, ca experiment. Jocul de rol este activitate de baza.
Nu pierdeti din vedere activitatile de tip decupat, lipit, desen, iar pentru matematica folositi obiecte ajutatoare – jetoane, betisoare etc.
- Deprinderi sociale
- Incredere in sine
- Respectarea regulilor
- Adaptare la schimbari
- Concentrare la o activitate de min. 20 minute
- Imparte cu ceilalti, coopereaza, aplaneaza conflicte
- Cere ajutor cand are nevoie
- Deprinderi de citire constienta
- Interesat de citit singur
- Asculta povesti, repovesteste coerent
- Recunoastere toate literele alfabetului, mari si mici, de mana si de tipar; citeste cuvinte de pana la 5 silabe si texte de 150 – 200 de cuvinte, in ritm propriu
- Repovesteste dupa imagini; comenteaza povesti; continua firul narativ
- Intelege semnele de punctuatie de baza
- Identifica titlul, autorul si partile unei povesti, personajele principale si secundare
- Deprinderi de scriere
- Scrie dupa dictare texte de pana la 20 – 30 de cuvinte corect, respectand semnele de punctuatie de baza
- Copiaza si transcrie corect texte
- Scrie propozitii simple construite de el
- Are pozitia corecta la masa de scris
- Deprinderi de comunicare si ascultare constienta
- Intelege si executa sarcini communicate intregii clase, fara sa aiba nevoia repetarii ei unu-la-unu
- Urmareste vorbirea celuilalt fara sa intrerupa, pentru perioade de 1-2 minute
- Participa spontan in discutii si conversatii de grup; vine cu idei si pareri proprii
- Pune intrebari cand nu intelege; cere lamuriri
- Vorbeste clar, explica, justifica, folosind parafrazari
- Face diferenta intre limbajul formal si informal – isi adapteaza registrul vorbirii in functie de interlocutor sau de contextual social
- Compune povesti; continua creativ povesti; le poate desena sau poate crea personaje noi, originale
- Repovesteste o istorioara, respectand elementele componente logice de cronologie si relatia parte-intreg, cauza-efect
- Gandirea matematica
- Intelege sirul numeric pana la 100; numara din 2 in 2, 3 in 3, 5 in 5 etc, stie vecinii numerelor, descompune numere mari
- Face adunari si scaderi simple, cu si fara trecere peste ordin
- Afla termenul necunoscut dintr-o adunare sau scadere
- Intelege semnele matematice simple: +, -, =
- Continua un sir numeric sau grafic
- Recunoaste si descrie forme si corpuri geometrice
- Masoara si estimeaza
- Rotunjeste si aproximeaza
- Intelege calendarul; stie lunile anului si zilele saptamanii
- Citeste ceasul
- Cunoaste valoarea monedelor si a bancnotelor
- Stiintele
- Intelege istoria ca o serie de povesti adevarate din trecut
- Se orienteaza pe o axa temporara simpla
- Recunoaste semne grafice sau artistice ale trecutului
- Cunoaste personaje model – eroi, cercetatori, inventatori, exploratori din istoria omenirii
- Recunoaste pe harta sau pe glob, principalele continente sau zone ale lumii
- Are reprezentari simple ale sistemului solar
- Explica fenomene meteorologice sau cicluri de viata ale unor vietatie
- Descrie partile principale ale unei plante sau ale unui animal
Nu uitati ca puteti consulta si programele scolare oficiale AICI.
Pingback: Ce trebuie sa stie un copil in clasa ... Introducere - iulianaroca.ro