Parenting
Dezvoltarea sociala a copilului pana la 7 ani, pe categorii de varsta (I)
Dezvoltarea emotionala si dezvoltarea sociala a copilului sunt aspecte esentiale in evolutia sa si in special in procesualitatea invatarii. Acest domeniu vizeaza abilitatea si dorinta copilului de a interactiona eficient cu adultii si cu copiii.
Dezvoltarea sociala consta in achizitionarea abilitatilor de relationare cu alte persoane (adulti si copii). Relatiile cu adultii se refera la capacitatea copilului de a manifesta incredere si a interactiona usor cu acestia, de a le recunoaste diferitele roluri si a-i percepe ca persoane care ii orienteaza, sprijina in ceea ce fac, gandesc, simt. Capacitatea de a stabili interactiuni cu copiii este fundamentala atat pentru definirea propriei persoane, cat si a lumii in care traiesc. Prin interactiuni cu alti copii, se exerseaza capacitatea de a mentine relatii de prietenie, de a cere si a oferi ajutor altui copil, de a apartine unui grup.
Tot in cadrul dezvoltarii sociale, copiii invata sa recunoasca, sa respecte si sa aprecieze diferentele dintre indivizi, diversitatea fizica si culturala (mai ales in contextul schimburilor culturale atat de intense in societatea de azi) si sa isi exerseze capacitatea de a coopera cu ceilalti, de a negocia si de a lua decizii in grup, de a respecta dorintele celorlati, de a respecta regulile unui grup. Toate aceste abilitati contribuie la dezvoltarea copilului ca parte a unei comunitati.
Partea intai: Abilitati de interactiune cu adultii
0-18 luni
Indicatori
- Copilul se linisteste in prezenta adultilor cu care este obisnuit.
- Initiaza si mentine interactiuni cu adultii care il ingrijesc si cu care este obisnuit/a.
- Arata preferinta pentru unii dintre adultii cu care este familiarizat prin expresii faciale si gesturi (zambeste, gangureste, da din maini).
- Foloseste miscari corporale – gesturi pentru a initia interactiuni sociale (de ex. Atinge usor cu palma pentru a atrage atentia, intinde mainile pentru a fi luat in brate).
- Manifesta teama de separare prin plans (cand nu vede adultii cu care este obisnuit sau in prezenta strainilor).
- Semnaleaza prin diferite sunete, miscari, plans, nevoia de ajutor din partea adultului.
- Anticipeaza/ testeaza reactii din partea celor care il ingrijesc prin diverse comportamente (de exemplu cand vrea sa ia un obiect interzis si se uita spre adult sa-I testeze reactia).
- Asteapta aprobarea sau dezaprobarea adultului cu privire la comportamentele sale adecvate, respectiv inadecvate.
Practici de sprijin
- Comportati-va afectuos si calm cu copilul. Acordati-i atentie ori de cate ori plange, vorbiti-i.
- Adresati-va copilului pe nume, zambiti-i, vorbiti-i, imbratisati-l, incurajati-l sa imite gesture si sunete produse de adultii cu care este obisnuit. Priviti copilul in ochi cand ii vorbiti!
- Vorbiti-i si cantati-i copilului frecvent, mai ales atunci cand il hraniti si schimbati.
- Reactionati la gesturile initiate de copil.
- Asigurati un mediu populat de persoane de incredere, asigurati-l ca este in siguranta. Ajutati-l pe copil sa isi depaseasca teama. Precizati verbal copilului ce activitati urmeaza sa faceti impreuna cu el. Asigurand predictibilitatea, copilul este in asteptarea a ceva ce i-a fost anuntat si isi va diminua sentimentul de teama.
- Oferiti cu promptitudine si rabdare ajutor si atentie copilului atunci cand acesta are nevoie. Faceti distinctia intre comportamentele sale ce reflecta o nevoie reala si cele prin care doar vrea sa atraga atentia adultului.
- Vorbiti copilului si raspundeti prin expresii faciale, comportati-va astfel incat sa vada receptivitatea fata de nevoile sale.
- Reactionati constant si ferm in legatura cu comportamente si obiecte interzise sau periculoase pentru copil.
- Facilitati identificarea de catre copil a comportamentelor adecvate/inadecvate prin reactii verbale sau non-verbale de aprobare, respective respingere a unor comportamente.
19-36 luni
Indicatori
- Se ataseaza de un adult, altul decat persoana care l-a ingrijit.
- Isi exprima verbal nevoia de securitate in situatii de disconfort (neplacute) sau periculoase cautand adultii in care are incredere.
- Imita activitatile adultilor (ajuta la strangerea jucariilor, se preface ca citeste sau gateste langa adultul care face acest lucru).
- Interactioneaza pozitiv si se joaca impreuna cu adultii.
- Cere ajutorul adultului atunci cand intampina o dificultate (nu poate deschide o cutie cu jucarii, nu poate asigura stabilitatea turnului de cuburi etc.).
- In timp ce se joaca cu alti copii, din cand in cand cere ajutorul adultului si confirmare din partea acestuia.
- Incepe o activitate dupa ce primeste sugestii sau indicatii din partea adultului (de ex. sa gaseasca o piesa lipsa la o jucarie).
Practici de sprijin
- Oferiti copilului posibilitatea de a interactiona (gradat) cu alti adulti de incredere, in afara celor care il ingrijesc.
- Prin gesturi si cuvinte, aratati copilului intelegere fata de reactiile sale si asigurati-l ca ii sunteti alaturi.
- Incurajati copilul si oferiti modele de comportamente variate, care sa evite reproducerea unor stereotipuri de gen (lectura, activitati casnice, de petrecere a timpului liber, etc.).
- Manifestati receptivitate la mesajele verbale si non-verbale initiate de copil, jucati-va impreuna cu acesta.
- Raspundeti pozitiv la intrebarile copilului si la cererea de ajutor, sprijiniti-l concret sa depaseasca dificultatea.
- Urmariti cu atentie activitatea copilului, incurajati-l sa continue si laudati-l pentru ce a reusit sa faca; din cand in cand asigurati-l ca sunteti acolo si il sprijiniti daca are nevoie.
- Plasati la dispozitia copilului obiecte si jucarii si ajutati-l sa inceapa o activitate, stimulandu-l cu intrebari, explicatii.
37 -60 luni
- Indicatori
- Cu sprijin, se desparte de adultii cu care este obisnuit (fara a arata foarte multa teama, ca in cazul copiilor mai mici).
- Isi exprima afectiunea fata de adultii cu care este obisnuit.
- Spune numele fratilor sau surorilor si ii apeleaza.
- Raspunde la formulele de salut folosite de adulti.
- Isi exprima sentimente fata de anumiti adulti („o iubesc pe…”).
- Ajuta adultul in sarcini simple.
- Din cand in cand, face lucruri pentru a fi pe plac adultilor (aduce papucii, danseaza sau canta, face mici „comisioane” in familie, etc.).
- Adreseaza frecvent intrebari adultilor pentru a obtine informatii.
- Urmeaza indicatiile adultilor in ceea ce priveste comportamentul adecvat in diverse situatii.
- La nevoie, cere ajutor adultilor si ofera sprijin, la randul sau.
- Urmeaza instructiunile sau se supune unei figuri de autoritate, avand incredere in aceasta („Asa a spus mama”, „dna educatoare nu…”).
- Semnaleaza adultilor situatii problematice simple (un copil s-a lovit sau are nevoie de ajutor, se aud zgomote suspecte, arde mancarea pe aragaz, etc.).
Practici de sprijin
- Folositi expresii si comportamente pozitive atunci cand va despartiti de copil.
- Incurajati-l si laudati-l pentru comportamentul pozitiv in relatia cu adultii. Manifestati aceleasi reactii fata de copii, indiferent de genul lor; sa nu aveti asteptari mai mari de la fete in ceea priveste controlul emotional si utilizarea unor strategii de reglare mai sofisticate decat de la baieti.
- Adresati-va copiilor pe nume si descurajati folosirea excesiva a pronumelor personale, care genereaza ambiguitati (ei, ea, el. etc.). Incurajati copilul sa povesteasca despre fratii/surorile lui. In gradinita folositi fotografii ale familiei pentru a sprijini copilul in interventiile lui despre frati sau alti membri ai familiei.
- Folositi formule de salut adecvate diferitelor momente ale zilei si situatii sociale si atrageti atentia asupra utilizarii lor in parc, la gradinita, in alte medii sociale.
- Incurajati exprimarea sentimentelor pozitive fata de adulti, oferiti oportunitati de a interactiona respectuos cu adultii.
- Discutati si cu baietii mai mult despre intregul spectru de emotii si evitati exagerarile in descurajarea emotiilor negative, deoarece baietii vor deveni astfel mai putin expresivi emotional decat fetele.
- Angajati copiii in sarcinile cotidiene si cooperati cu acestia (udatul florilor, aranjarea mesei) evitand reproducerea stereotipurilor de gen.
- Demonstrati ca pentru realizarea unei sarcini, adeseori este nevoie de contributia mai multor oameni. Comentati cu copiii ca fiecare contributie conteaza.
- Facilitati copilului punerea in practica a unor comportamente care constituie premisele abilitatilor sociale, care in viitor il vor ajuta sa fie eficient in interactiunile cu ceilalti astfel incat sa atinga scopul stabilit.
- Raspundeti direct, cu claritate si rabdare intrebarilor adresate de copil; incurajati-i sa adreseze intrebari pentru a obtine informatii.
- Clarificati ori de cate ori este nevoie limitele acceptabile ale comportamentului.
- Oferiti copilului sprijin atunci cand cere si are nevoie; cereti ajutor copilului si discutati impreuna despre ce inseamna a oferi si primi ajutor (cand apar situatii relevante pentru acest subiect).
- Manifestati o atitudine pozitiva, evitati comportamente negative care vor fi preluate de catre copil. De exemplu, daca educatoarea este incruntata de fiecare data cand vorbeste cu un copil care are unele comportamente negative, copiii se vor comporta la fel, deoarece educatoarea reprezinta o autoritate pentru ei.
- Descrieti si discutati cu copilul diverse situatii problematice simple ajutandu-l sa coreleze ideea de pericol cu solicitarea ajutorului din partea celorlalti; comentati situatii concrete vazute la gradinita sau in parc, la televizor sau in filme.
61-84 luni
Indicatori
- Interactioneaza cu usurinta cu adulti familiari din comunitate (parinti, bunici cunoscuti la locul de joaca, vecin, educatoarea, medic pediatru sau medic de familie, vanzatorul de la magazinul din cartier, etc.).
- Se desparte cu usurinta de membrii familiei la gradinita.
- Interactioneaza adecvat cu adultii (de ex.: nu ii intrerupe, raspunde la intrebari).
- Aplica formule de politete in comunicarea cu adultii.
- Cere ajutor adultilor din comunitate (vecin, bibliotecar, bunicii, prietenilor de joaca etc.).
- Alege momentul potrivit pentru a aduce in atentia adultilor anumite probleme.
- Pune intrebari adultului inainte de a devia de la ordinea stabilita si de a incalca regulile (de ex.„eu am voie sa aprind focul la aragaz?”).
Practici de sprijin
- Facilitati interactiunile cu adultii in diverse context sociale si incurajati comunicarea cu acestia si participarea la actiuni (de exemplu, sa ceara informatii, sa raspunda la intrebari, sa faca cumparaturi simple). In gradinita sau familie, jucati-va de-a cumparatorul si vanzatorul, medicul si pacientul, etc.
- Manifestati respect si incredere fata de copil, discutati despre relatiile cu ceilalti, despre activitatile zilnice si evenimente semnificative pe care le-a trait.
- Oferiti un model adecvat de comunicare evitand intreruperea copilului atunci cand acesta vorbeste.
- Oferiti exemple si modelati comportamentul copilului interactionand respectuos cu ceilalti; repetati cu copilul formulele adecvate de politete, de exemplu in jocurile La doctor, La cumparaturi, La teatru, etc.
- Oferiti sugestii copilului pentru a se descurca singur/a atunci cand cere ajutorul si incurajati-i sa rezolve problema.
- Puneti copiii in situatia de a vedea ca a cere si a primi ajutor reprezinta comportamente sociale adecvate, nu expresia unei neputinte. Creati situatii care sa contrabalanseze faptul ca fetele cer mai frecvent ajutorul decat baietii, in virtutea stereotipului conform caruia „un baiat trebuie sa se descurce singur”.
- Oferiti copilului sansa de a observa si participa la discutiile adultilor; discutati despre ce inseamna sa nu vorbesti in acelasi timp cu ceilalti, sa iti astepti randul, sa ai un ton potrivit.
- Cand un copil face o greseala, discutati cu el/ea despre ce a invatat din asta.
- Ajutati-l pe copil sa invete sa intrebe adultul inainte de a devia de la reguli si momente obisnuite.
- Aratati deschidere fata de copil pentru ca acesta sa se simta confortabil sa vina sa va ceara ajutorul.
Sursa: Repere fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani; lucrare realizata cu sprijinul UNICEF, coordinator Dr. Mihaela Ionescu
0 comments