Evenimente

Oana Moraru raspunde: Inscrierea la scoala si programul afterschool

By  | 

Seria articolelor in urma intalnirii cu Oana Moraru, facilitata astazi de Ioana, sub denumirea “Ce conteaza de fapt? Ce ajuta, ce strica?”, continua cu un nou subiect: inscrierea la scoala si programul afterschool.

Puteti citi si:

Cand inscriem copilul la scoala?

Multi parinti au dilema: inscriem copilul la scoala inainte sau dupa ce implineste 6 ani.

Raspunsul: depinde; daca isi doresc; daca au acumulat cunostintele si abilitatile necesare la gradinita (despre care vorbeam intr-un articol anterior).

Daca in primii ani, se pot observa niste diferente intre copii, se pare ca din clasa a III-a diferentele de varsta intre copii nu mai sunt usor sesizabile.

Iar daca decidem sa il inscriem la scoala inaintea varstei de 6 ani, nu ii spunem copilului mereu ca e cel mai mic din clasa.

Problema care mai poate aparea la cei mici este aceea ca in clasa a II-a se invata inmultirea si impartirea si nu toti au facut saltul cognitiv necesar pentru asimilarea acestor operatii. Dar nu e tragic, pentru ca exista vacanta de vara de dupa clasa a II-a si in clasa a III-a se reia mare parte din materie, deci se poate recupera.

Cum alegem invatoarea?

Important la invatatoare este sa stie metodica. Sa stie sa ii solicite pe copii la clasa, sa ii faca sa gandeasca. Sa nu aplice ierarhii, umilinte publice, topuri.

Poate fi si un cadru didactic mai rigid – cu liniste in clasa si control; copiii nu pierd libertate; dar important e sa ii tina activ cognitiv, sa le puna multe intrebari.

“As evita invatatoarele care lucreaza din multe culegeri, fise multe. Doar antreneaza in stil muncitoresc, dar nu dezvolta si gandirea”, spune Oana.

Concursurile scolare

In intervalul 6-12 ani copilul intra intr-un conflict natural interior intre competenta si inferioritate.

Psihologii spun ca este abuziv sa trimitem copiii la concursuri academice individuale. Daca dau gres sau sunt pe locul doi se formeaza rapid si acut un complex mare de inferioritate. Putini au capacitatea sa spuna “las’ ca data viitoare fac mai bine”.

“As evita concursurile pana la 12 ani. As inventa insa concursuri academice de echipa. As merge pe competitii sportive individuale, dar academice inca nu”.

Standard intern de integrare a esecului se formeaza pe la 12 ani. Pana atunci se joaca, daca le dai buline la lectii sunt fericiti.

Daca toata clasa merge la concurs, poti sa inscrii copilul la concursul respective, dar il pregatesti de acasa, ii spui cum vezi tu treaba, daca ia premiul I nu sari in sus de bucurie, la fel daca nu ia premiul I.

Nici concursuri cu diplome la fel, de participare, pentru toti, nu sunt ok; copiii simt ca nu e totusi corect.

Afterschool sau meditator?

Afterschool e bun daca nu imita scoala, daca programul, regulile si regimul nu este identic cu cel de la scoala.

Chiar daca merge la afterschool, programul trebuie sa include si un spatiu de 1-2 ore, imediat dupa scoala si inainte de teme, de timp liber; copilul trebuie sa se elibereze de energia, tensiunea si presiunea de la scoala.

In afterschool, pedagogul trebuie sa aiba rol pastoral, nu rol pedagogic ca la scoala. Facutul temelor sa fie la decizia copilului, in timpul lui, in ritmul lui.

Meditatorul e ok daca nu e o carja permanenta. Meditatorul trebuie sa intervina atunci cand se impune o recuperare. Iar el trebuie sa spuna exact ce vrea sa obtina si in cat timp. Meditatiile nu trebuie sa fie asa, pe termen lung, fara niciun tel, un punct terminus.

Meditatorul ar trebui sa fie onest cu parintii si sa le spuna ce se poate recupera sau face cu un copil, in mod real, pe ritmul copilului.

Optionalele scolare

Daca pana la 6 ani copilul nu este inscris la niciun grup, club sau activitate optional, e foarte ok.

Daca are un talent innascut, apare de la sine. Nu trebuie sa il caram peste tot ca sa stoarcem din el talente pe care credem noi ca le-ar putea avea.

Nu va aratati foarte incantat de o activitate. Copilul poate sa incerce, sa experimenteze si sa il vedeti daca ii place sau nu. Dar daca va vede ca va entuziasmati, poate sa accepte sa mearga la un anumit cluv doar pentru voi, parintii.

Daca alegeti doua cluburi si renunta la unul, tineti-va de celalalt macar sase luni, ca sa invete si perseverenta.

Aceste activitati trebuie sa fie in doza egala cu programul liber.

Altele despre scoala si nu numai

  • Temele
    • Unii copii au nevoie sa fie impinsi de la spate. E ok si o rutina si o idee de obligativitate “asta e treaba ta”.
    • Greseala: cand vine de la scoala, intai temele si apoi timp de joaca. Copilul are nevoie cand vine de la scoala de timp de joaca, de conectare, nu vrea sa vorbeasca de scoala si de teme; abia dupa ce s-a incarcat energetic, abia atunci vedeti temele.
    • E bine in clasa I sa stati langa el cat timp isi face temele; are nevoie de sprijin (la fel si in clasa a V-a).
    • Daca punem accent pe teme, pare ca e ceva obligatoriu, din exterior, si atunci le respinge.
  • Minciuna
    • Minciuna la copii e un semn de un salt cognitiv superior; e semn de inteligenta.
    • Pana la 3 ani, copiii nu cunosc minciuna. Daca ascunde ceva, e convins ca tu stii. Pe la 4 ani se prinde ca tu nu stii si se prinde ca poate sa schimbe realitatea.
    • Intre 6 si 8 ani e puterea maxima a fabulatiei. E o pofta de a se minti unul pe celalalt, de a construi lumi paralele. Aduce satisfactie cognitiva.
    • Cand incepe sa spuna primele lucruri nereale, daca parintele incepe sa atentioneze ca minte, cu nemultumire personala, cu invinovatire, de fapt il educa pe copil ca minciuna e un lucru reprimat; si atunci are tendinta sa reia lucrul reprimat. Mai bine ii arati relaxat ca tu ai nevoie ca el sa iti arate, sa iti spuna ce e real si ce nu, fara tensiune.
  • Reechilibrul
    • Reechilibrul copilului vine din reechilibrul parintelui.
    • Exista crestere si la 80 de ani. Nu e totul pierdut daca pana la 6 ani nu ai facut nu stiu ce lucru in educatia copilului.
    • Daca intelegi la un moment dat ca vrei sa schimbi ceva;, important e sa fii impacat cu tine, nu sa incepi cu “aoleu”; si daca tu esti ok energetic, si copiii isi calibreaza energia dupa tine. Copiii simt energia ta, echilibrul, fericirea ta interioara.
    • Fiecare om emana o anumita atmosfera proprie. Copiii, cand sunt mici, traiesc in aceasta atmosfera a noastra, a adultilor. Daca tu esti agitat, nervos, si copiii se manifesta nervosi, irascibili.
    • Tonusul energetic, starea de bine, a adultilor influenteaza pozitiv capacitatea cognitiva a copiilor. Si acasa, dar si la scoala (Daca doamna pare neatenta, neimplicata, copiii gresesc la teste. Dar daca e prezenta, copiii se concentreaza altfel. ).

Despre criteriile de alegere ale scolii si doamnei invatatoare am scris AICI.

Iar articole adunate de la alte intalniri cu Oana Moraru puteti citi si AICI.

1 Comment

  1. Pingback: Oana Moraru raspunde: Copiii invata din conflicte - iulianaroca.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *