PR-ul nu e agent de vanzari. Nu tetrage de maneca sa cumperi (sa nu confundati cu publicitatea). PR-ul te invita sa incerci. Iti povesteste experientele propriei incercari, iti spune si de vecina sau prietena cat de incantata a fost, iti expune si cam ce ai putea experimenta prin aceasta incercare si iti trezeste curiozitatea. Si cum “curiozitatea a omorat pisica”, dar pisica are noua vieti, sunt mari sanse sa te trezesti dand ascultare PR-ului. Poate ca da, poate ca nu. Dar cu siguranta, vei stii sa spui despre ce e vorba, in caz ca mai auzi si pe altii vorbind de acelasi PR.
De fapt, cam asta face PR-ul. Spune povestea. Te introduce in poveste. Te imprieteneste cu eroii povestii. Te invita sa stai la masa cu ei. Si te imbie sa impartasesti cu altii aceeasi poveste. PR-ul nu iti vinde cartea. Pe aia o iei de la magazin. Daca iti place povestea, bineinteles. (sau cum se spune la noi, daca esti in target).
Sa zicem ca una e sa vinzi un pix si alta e sa vinzi un pix care are o gravura unica, un pix care are o pasta ce dureaza trei ani, un pix cu o poveste.
Pai asta face si publicitatea, veti spune. Da, si nu prea. Sa-mi spuneti voi cat de imbietoare vi se par povestile spuse de acelasi spot tv care ruleaza de trei ori in acelasi calup publicitar de 7 minute, daca nu schimbati deja canalul… Sau de interviurile din diferitele concursuri tv unde musai trebuie sa fie si un suc in spate… Sau de bataia cu pufuleti din clipurile unor cantareti autohtoni…
Si mai e ceva. Publicul de azi stie: publicitatea e platita. Normal ca prezentatorul x povesteste cat de minunat e produsul x, doar e platit, ca firma a dat bani pentru publicitate, spun 99,(9)% din telespectatori (ca sa nu zic toti).
Da, dar investitia se recupereaza, veti spune. Ca poti sa vezi imediat cu cat au crescut vanzarile dupa o campanie agresiva de publicitate, pe cand dupa un comunicat nu. Corect. Dar ce faci dupa ce se termina campania? Ca o sa se termine la un moment dat, ca sacul nu e fara fund. Iti spun eu, te intorci la PR. Pare el un melc mai batran, dar e cam ca in povestea cu cei trei purcelusi. Casa de caramida se construieste maigreu, dar e mai trainica. Asa si cu PR-ul. E adevarat ca nu vinde. Cel putin, nu imediat. Dar vinde si el. Vinde imagine. Incredere. Fidelitate. Iti spune povestea, iti croieste imaginea si ti-o intipareste bine in memorie. Si daca mai ai si un produs pe masura…
Nu, PR-ul nu vinde. Dar ce am vinde fara PR?
0 comments