Evenimente

Atelier aplicat pentru copii de 6-12 cu Oana Moraru – Partea 4

By  | 

In timpul evenimentului Oanei Moraru dedicat invatatorilor si parintilor de copii de 6-12 ani, am incercat sa notez cat mai multe pentru a impartasi cu voi. Dar voi incerca sa structurez in mesaje succinte si cuprinzatoare. Iar daca ceva nu se intelege din schematizarea mea, intrebati si completez.

Fiind multa informatie, am oscilat intre a include totul intr-un singur articol sau a imparti cumva, pe capitole, subcapitole etc. In cele din urma, am decis sa impart informatia in mai multe articole, care bineinteles ca pot fi citite fara pauze, ca pe o carte, pentru a afla deznodamantul :)

Aceasta este Partea 4.

Mai puteti citi:

Puterea interioara a copilului

Sunt 6 calitati cheie prin care un copil dezvolta putere interioara:

  1. Bucuria de a trai
  • Bucuria de viata se castiga bucurandu-te in fiecare zi de ceea ce afli.
  • Cultivarea unei atitudini de recunostinta si apreciere fata de calatoria invatarii
  • Calea catre fericire a omului modern – capacitatea de integrare a binelui si raului, noapte si zi, urat – frumos
  • Toti copiii au nevoie sa simta ca familia ii iubeste si ii accepta dincolo de fluctuatia bun-rau, corect-gresit, destept-prost, frumos-urat. Copiii au nevoie sa simta ca sunt valorosi si prin ceea ce sunt deja in lume, nu prin ceea ce fac.
  1. Rezilienta
  • Copiii rezilienti stiu sa incerce, stiu ca invatarea inseamna sa mai dai si de greu, de un eventual esec, dupa care te ridici
  • Copiii au nevoie sa dea frau emotiilor, iar noi, prin anumite sintagme („nu mai plange, ca esti barbat”) formam si niste seturi de convingeri.
  • Copilului care plange la petrecerea altcuiva, nu trebuie decat sa stai cu el si sa ii sustii durerea. Apoi intrebi: ce zici sa facem acum sa rezolvam situatia; si el stie ce sa faca. Cam la fel si cand se simte tradat de un prieten sau cand a fost parasit de iubit (a).
  • Si daca vine si spune ca cineva l-a facut prost, noi vrem sa-i spunem ca e destept, dar il punem sa traiasca intre doua polaritati; devine foarte nesigur. Putem sa ii spunem ca sunt zile in care gandim mai bine si zile cand gandim mai putin bine. Zile in care aratam mai bine si zile in care aratam mai putin bine.
  • Rezilienta se construieste si invatand sa ceri ajutorul, si prin antrenarea functiilor executive (reguli, rutina, greseli intentionate pentru oportunitati de gandire independenta, decizii proprii)
  • Puterea exemplului – parintii pot povesti din propriile incercari, esecuri, solutii de revenire etc.
  1. Autodisciplina
  • Prin structura, rutina si reguli, rigori
  • Autoritatea parintelui – sa nu pierzi privirea care ingheata – nu intinzi de limite, te tii pe pozitii
    • Vorbele grele ale copiilor la adresa noastra nu sunt reale decat daca vibram noi cu ele
    • Tehnicile sunt bune de nimic daca nu ai limite clare si convingeri fixe.
    • Cand trebuie sa ii tot explici de ce trebuie sa faca asa, el e mereu mai sus decat tine.
  • E mai bun un invatator care imprima si dezvolta rigoare, rutina, predictibilitate.
  1. Onestitatea
  • Nivelul general de onestitate al unui copil se stabilizeaza in jurul varste de 11 ani
  • Daca il confrunti mereu, il pui in pozitie de defensiva si va incerca sa fabrice o poveste care sa te multumeasca
  1. Curajul
  • Si curajul se „invata”; prin incercari noi, copiii invata sa treaca de temerea de necunoscut si prin „curajul” sa incerce, sa esueze si sa incerce iar
  1. Bunatatea
  • Blandetea pe care i-o arati tu va creste blandetea lui fata de sine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *