Parenting

Dezvoltarea sociala a copilului pana la 7 ani, pe categorii de varsta (IV)

By  | 

Dezvoltarea emotionala si dezvoltarea sociala a copilului sunt aspecte esentiale in evolutia sa si in special in procesualitatea invatarii. Acest domeniu vizeaza abilitatea si dorinta copilului de a interactiona eficient cu adultii si cu copiii.

Dezvoltarea sociala consta in achizitionarea abilitatilor de relationare cu alte persoane (adulti si copii). Relatiile cu adultii se refera la capacitatea copilului de a manifesta incredere si a interactiona usor cu acestia, de a le recunoaste diferitele roluri si a-i percepe ca persoane care ii orienteaza, sprijina in ceea ce fac, gandesc, simt. Capacitatea de a stabili interactiuni cu copiii este fundamentala atat pentru definirea propriei persoane, cat si a lumii in care traiesc. Prin interactiuni cu alti copii, se exerseaza capacitatea de a mentine relatii de prietenie, de a cere si a oferi ajutor altui copil, de a apartine unui grup.

Tot in cadrul dezvoltarii sociale, copiii invata sa recunoasca, sa respecte si sa aprecieze diferentele dintre indivizi, diversitatea fizica si culturala (mai ales in contextul schimburilor culturale atat de intense in societatea de azi) si sa isi exerseze capacitatea de a coopera cu ceilalti, de a negocia si de a lua decizii in grup, de a respecta dorintele celorlati, de a respecta regulile unui grup. Toate aceste abilitati contribuie la dezvoltarea copilului ca parte a unei comunitati.

 

Partea a patra: Dezvoltarea comportamentului pro-social

0-18 luni

Indicatori

  • Urmeaza reguli si rutine simple legate de hrana, somn.
  • Asociaza anumite comportamente ale adultilor cu propriile comportamente (cand este pus in patut, se asteapta sa adoarma, ridica mainile anticipand sa fie luat din patut si hranit).
  • Accepta interventiile adultilor pentru a negocia disputele privind jucariile.
  • Urmareste cu atentie miscarile si reactiile fiintelor din jur.
  • Reactioneaza cand o fiinta manifesta bucurie sau suferinta.

Practici de sprijin

  • Stabiliti si respectati rutine legate de programul de hrana, igiena si somn, tinand cont atat de particularitatile individuale ale copilului, cat si de caracteristicile culturale ale familiei.
  • Manifestati in mod constant disponibilitate si sensibilitate fata de copil, dar si consecventa in respectarea rutinei specifice.
  • Creati oportunitati pentru ca impartirea jucariilor sa reprezinte primul pas in invatarea comportamentelor pro-sociale. Valorificati faptul ca apare cu cea mai mare frecventa (in familie, daca sunt mai multi frati, la locul de joaca ori la gradinita).
  • Modelati prin propriul exemplu acest comportament.
  • Amenajati un scaun, in care copilul poate sa stea la masa impreuna cu ceilalti membri de familie, de cand copilul dobandeste posibilitatea sa stea in sezut, avand grija sa ii oferiti feluri de mancare ce sunt adecvate varstei sale.
  • Verbalizati cand i se pune in farfurie atat lui, cat si celorlalti membri de familie. Oferiti copilului o varietate de medii sigure pe care sa le exploreze.
  • Vorbiti clar si cu ton prietenos intotdeauna cand efectuati diferite activitati cu copilul.
  • Puneti la dispozitia copilului oglinzi care nu se sparg si ocazii pentru a vedea fete si manifestari emotionale diverse.
  • Dovediti respect pentru varietatea manifestarilor emotionale in grupuri culturale diferite.
  • Modelati prin propriul exemplu comportamentul empatic fata de copii, adulti, animale..

19-36 luni

Indicatori

  • Anticipeaza si urmeaza reguli simple, daca i se reaminteste si cu supraveghere (sa puna jucariile la loc, sa nu strice constructiile altor copii, etc.).
  • Urmeaza rutinele familiei (comportamentul la masa).
  • Anticipeaza consecintele nerespectarii regulilor.
  • Recunoaste ca un comportament negative atrage reactii negative din partea adultilor. Incepe sa imparta si sa inapoieze jucarii cu ajutorul adultilor.
  • Mentioneaza preferinte si intentii simple.
  • Cu ajutorul unui adult, vorbeste cu alt copil pentru a rezolva un conflict.
  • Remarca daca ceilalti copii sunt tristi sau veseli.
  • Demonstreaza constientizarea starilor emotionale diferite prin jocul de rol (alina papusa care plange).

Practici de sprijin

  • Stabiliti rutine si reguli care sa fie respectate in mod regulat, dar tinand cont si echilibrand in mod flexibil nevoile individuale ale copilului.
  • Repetati reguli simple: „Acum mancam, inainte sa mancam trebuie sa ne spalam pe maini. La fel face si mama si tata…”; „inainte sa iesim in curte, strangem jucariile”.
  • Laudati copilul pentru respectarea acestor rutine si reguli.
  • Stabiliti reguli simple, repetati-le in fiecare situatie similara si reactionati la comportamentul copilului.
  • Prin observare directa si prin formulare verbala, puneti-i pe copii in situatia de a invata ca fiecare context social are anumite reguli (ex. daca vreau sa ma dau pe tobogan trebuie sa stau la rand. Daca nu stau la rand, ne lovim).
  • Echilibrati limitele comportamentului cu o serie de alternative. In acelasi timp, respectati cu consecventa regulile pe care le-ati comunicat si stability cu copiii, de exemplu „iesim afara doar dupa ce am adunat jucariile”. Oferiti-i oportunitatea de a participa efectiv la alegerea hainelor cu care se va imbraca, alimentelor pe care le va consuma etc.
  • Oferiti sprijin pentru impartirea jucariilor. Puteti intreba: Te mai joci cu jucaria X? Poate acum sa o ia Y? Vrei sa o mai pastrezi?. Puteti sa utilizati jocul cu diferite obiecte pe care le aruncati, impingeti de la unul la celalalt (baloane colorate, mingi etc.).
  • Modelati comportamentul copiilor realizand o activitate impreuna cu copiii (de exemplu desenatul) si aduceti doar o singura cutie de culori. In timp ce desenati, rugati-l pe copil sa va dea creionul cu care deseneaza si laudati-l pentru gestul sau (ex. Da-mi, te rog, si mie creionul galben. Multumesc! Uite ce desen frumos facem impreuna!).
  • Creati oportunitati si incurajati copilul sa isi exprime intentia de a realiza anumite lucruri, pentru a o face cunoscuta si celorlalti.
  • Realizati convorbiri pe teme Mancarea mea preferata, Jocul meu preferat, etc.
  • Dati copiilor suficient timp pentru a discuta si negocia inainte de a interveni atunci cand apare un conflict. Explicati importanta rezolvarii pozitive a conflictelor, de ex.: Ce bine ne pare cand un copil ne da si noua cercul! Ne jucam frumos impreuna! Si noi putem da altor copiii jucariile noastre! Folositi in conversatiile cu copiii cuvinte care descriu emotii (vesel, suparat, furios), incurajati copiii sa fie atenti la cei din jurul lor.
  • Vorbiti zilnic copiilor despre cum va simtiti, ce anume simtiti in anumite ocazii si incurajati-l sa vorbeasca despre emotiile sale.
  • Oferiti oportunitati pentru a identifica emotiile prin folosirea imaginilor, afiselor, oglinzilor, jocurilor cu papusi care reflecta culturi diferite.

37 -60 luni

Indicatori

  • Urmeaza reguli simple fara a i se mai reaminti (sa nu tranteasca jucariile).
  • Isi asteapta randul in joc.
  • Recunoaste comportamentul pozitiv al altor copii.
  • Foloseste jocul pentru a explora, exersa si intelege rolurile sociale.
  • Anticipeaza ce urmeaza in programul zilnic, daca exista un program clar si respectat.
  • Participa la luarea deciziilor, cu ajutorul adultilor.
  • Utilizeaza diverse strategii pentru a participa la un joc (targuiala, schimb).
  • Aplica strategii simple pentru a rezolva adecvat problemele, fie individuale, fie de grup (de ex. cere ajutorul unui adult).
  • Negociaza cu alti copii rezolvarea unei probleme, cu ajutorul adultului.
  • Expliciteaza drepturile sale si motivele celorlalti in negocierea conflictelor (Iti dau pasta de lipit dupa ce termin eu de lipit doua hartii).
  • Arata empatie fata de suferinta fizica sau emotionala a celorlalti copii.
  • Alina copiii de varsta apropiata, cu ajutorul adultilor.
  • Exprima sentimente si emotii fata de personaje din povesti („tin cu fata mosului”, „biata capra”, „saracul cocos”, etc.).

Practici de sprijin

  • Reamintiti copiilor regulile si rutinele, afisati-le pe pereti intr-o formula grafica accesibila.
  • Folositi in mod repetat indemnuri de tipul: „Acum asteptam…”, „Intai faci…, apoi faci…”, „Facem randul, apoi…”.
  • Puneti la dispozitia copiilor o clepsidra care sa-I atentioneze atunci cand timpul pentru un anumit joc a expirat sau este randul altui copil sa se joace cu jucaria respectiva.
  • Faceti liste (pe intelesul copiilor) sau desenati comportamente pozitive apreciate la copil;.Obisnuiti-i pe copii sa identifice si sa aprecieze aceste comportamente.
  • Motivati-i pe copii cu comentarii de genul „Inainte de a merge la masa am sa va citesc faptele bune pe care le-ati facut azi”, nominalizand autorii. Dupa cateva zile veti observa ca unii copii va atrag atentia sa notati gesturile frumoase.
  • Dati copiilor posibilitatea sa se angajeze in jocuri, oferindu-le costume, jucarii, timp, sugestii de teme.
  • Afisati in mediu elemente specifice programului zilnic si regulilor de urmat, intr-o maniera sintetica si accesibila.
  • Prezentati copiilor mai multe alternative.
  • Discutati cu copilul despre activitati comune, de exemplu: Ce vrei sa facem azi? sau Ce mancare pregatim?
  • Construiti situatii sociale in care copiii sa se simta confortabil (unii copii se simt incomodati de situatii sociale in care sunt multi copii).
  • Invitati acasa sau la un loc de joaca cel mult unul sau doi copii cu care copilul sa exerseze abilitatile sociale.
  • Oferiti copilului sugestii pentru rezolvarea problemelor, de exemplu daca ne jucam pe rand, o sa ajunga fiecare la calculator.
  • Cereti copilului sa rezolve singur sarcini in care stiti ca va avea succes, pentru a-i da incredere in fortele proprii. Daca el nu este pregatit, se va simti speriat si coplesit de aceasta situatie si exista riscul sa refuze pe viitor implicarea in activitate.
  • Oferiti-i sprijinul cand il cere.
  • Cititi copiilor povesti si povestiri, inventati cu ajutorul papusilor situatii in care personajele rezolva conflictele in mod constructiv.
  • Documentati-va in legatura cu modul in care se rezolva disputele in familia si in comunitatea din care vine copilul.
  • Acordati atentie si sprijin suplimentar copiilor care au dificultati de vorbire.
  • Incurajati copiii sa inteleaga emotiile, ideile si actiunile celorlalti prin citirea unor carti, urmarirea unor desene animate sau filme.
  • Atunci cand apare un conflict intre doi copii, aratati empatie fata de ambii copii. Numiti si discutati despre emotii si trairi: Esti trist/a pentru ca…
  • Demonstrati expresivitatea pozitiva in comportamentul cotidian in familie sau la gradinita; aceasta dezvolta sentimentele de securitate ale copiilor, de control si incredere in mediu. Asemenea sentimente reduc preocuparea sau ingrijorarea copiilor, ceea ce creste probabilitatea ca acestia sa ia in considerare si sa raspunda la emotiile celorlalti.
  • Folositi povesti in care personajele trec prin situatii neplacute, reamintiti copiilor cum s-au comportat personajele in acea situatie, de exemplu: Iti mai amintesti ce a facut ariciul atunci cand a fost necajit de iepuras?

61-84 luni

Indicatori

  • Se joaca sau lucreaza fara sa ii deranjeze pe ceilalti.
  • Isi adapteaza comportamentul in functie de regulile diferitelor situatii (de ex. vorbeste in soapta cand intra la biblioteca, cand merge la spital, la muzeu, etc.).
  • Isi exprima dezacordul fata de comportamente incorecte („nu este corect”, „asteapta-ti randul”).
  • Respecta reguli simple de participare in activitati si joc.
  • Participa la activitati in grupuri mici sau mai mari, uneori ca si conducator, alteori ca si executant.
  • Aplica independent regulile in situatii noi, dar similare.
  • Explica celorlalti reguli simple din familie sau de la gradinita.
  • Tine cont de dorintele si nevoile altor copii.
  • Foloseste multiple strategii pentru rezolvarea conflictelor (intai vorbeste, apoi cere ajutorul adultului).
  • Cauta solutii pentru rezolvarea problemelor aparute in interactiunea cu copiii, fara a-l implica pe adult.
  • Evita situatiile care duc la conflict.
  • Accepta responsabilitati si le respecta.
  • Incearca sa repare sau sa corecteze consecintele eventual distructive ale actiunilor sale.
  • Ia decizii simple cu minima supervizare din partea adultului (mancare, imbracaminte, jucarii, carti).
  • Stie cand sa ofere ajutor in rezolvarea unei probleme, fara sa actioneze in locul celuilalt.
  • Vorbeste despre emotiile celorlalti.
  • Alina membrii familiei sau prietenii care nu se simt bine (din proprie initiativa).
  • Incepe sa inteleaga situatia oamenilor aflati in situatii si contexte sociale si natural diferite (saracie, dezastre naturale, etc.).

Practici de sprijin

  • Amintiti de fiecare data cand desfasurati activitati individuale cu mai multi copii, ca suntem mai eficienti daca ne concentram asupra activitatii noastre si nu ii deranjam sau nu ne deranjeaza nimeni in timp ce lucram. Dati exemplu prin comportamentul dvs., interveniti numai atunci cand este necesar.
  • Comunicati cu claritate regulile si comportamentele asteptate, argumentand. Organizati vizite la muzeu cu copiii, modelandu-le prin propriul exemplu comportamentul dezirabil.
  • Sprijiniti copiii in realizarea legaturilor intre actiuni si emotii prin adresarea unor intrebari specifice si directe si prin interpretarea emotiilor care se afla la baza comportamentelor; incurajati-i sa se exprime atunci cand se simt nedreptatiti sau frustrati.
  • Ajutati-i astfel pe copii sa anticipeze consecintele anumitor actiuni, fapt ce contribuie la rezolvarea eficienta a problemelor si la dezvoltarea empatiei acestora. Faceti impreuna cu copiii planuri zilnice, identificand elementele de noutate fata de rutina obisnuita.
  • Dati copiilor posibilitatea ca pentru unele activitati libere copiii sa se inscrie singuri pe o tablita desenand un simbol. Pentru respectarea randului, puneti la dispozitia copiilor o clepsidra (sau un ceas) si, impreuna cu copiii, puteti alege un responsabil cu timpul.
  • Dati copiilor posibilitatea de a se juca in grupuri de diverse marimi. Acordati atentie speciala integrarii in joc a copiilor marginalizati (se comporta agresiv, au un comportament timid, necooperativ, deficit de atentie si hiperactivitate, anxiosi, copiilor ce apartin unui grup etnic diferit de cel al majoritatii, celor ce prezinta imaturitate in dezvoltarea fizica, infatisare mai putin placuta sau mod de imbracaminte precar, copii cu dizabilitati (de ordin fizic, motor, limbaj, etc.).
  • Identificati si sprijiniti suplimentar copiii introverti, copii carora le este frica sa interactioneze cu ceilalti, fie ca nu au fost suficient stimulati, nu li s-a oferit oportunitatea de a-si exersa abilitatile sociale sau au trait intr-un mediu mai autoritar.
  • Dati copilului posibilitatea sa interactioneze cu copii si adulti in contexte cat mai diverse. Valorificati in mod flexibil diferentele culturale derivate din valorizarea diferita a relatiei dintre autonomie si supunere, sau regula de a astepta sa-i vina randul sau sa nu vorbim toti deodata.
  • Exersati prin jocuri si dramatizari regulile de conduita. Invitati-l pe copil sa povesteasca ce i s-a intamplat in familie sau acasa din perspectiva relatiei dintre reguli si consecintele lor in viata sociala.
  • Facilitati exprimarea emotiilor traite de copil atunci cand alti copii nu vor sa imparta jucarii cu el, pentru a permite copilului sa constientizeze mai bine consecintele negative ale acestui comportament.
  • Dati copiilor ocazia sa descrie faptele, ca pas important in a-i invata pe copii sa vorbeasca despre comportament si nu persoana, sa evite blamarile si etichetarile.
  • Oferiti indrumare copiilor exersand in mod repetat raspunsuri adecvate pentru rezolvarea conflictelor. Incurajati tentativele de rezolvare a conflictelor, cerandu-le parerea: Ce credeti ca ar trebui sa facem ca sa rezolvam aceasta problema?
  • Facilitati realizarea de activitati care sa permita copiilor sa negocieze rezolvarea conflictelor (joc dramatic, constructii, folosirea de costume specifice diverselor comunitati etnice, etc.).
  • Discutati cu copiii alternative pentru diverse situatii.
  • Dati copiilor suficient timp pentru a discuta, negocia si a dobandi sentimentul de control.
  • Dati copiilor posibilitatea ca pentru unele activitati libere sa se inscrie singuri pe o tablita desenand un simbol.
  • Aratati copilului imagini cu situatii sociale si discutati impreuna cum poate fi rezolvata o sarcina.
  • In situatiile cand au comis o greseala, familiarizati copiii cu modele de conduita comentand exemple din povesti, poezii, filme. Valorificati situatii cotidiene pentru a demonstra copiilor modele de remediere.
  • Acordati copiilor ocazii de a face o alegere. Sustineti copiii sa faca o alegere, propunand modele de examinare a oportunitatilor.
  • Oferiti explicatii simple referitoare la comportamentul celorlalti copii, deoarece cand copiii sunt capabili sa recunoasca indicii verbali si fizici ai emotiilor celorlalti, ei isi pot dezvolta empatia si compasiunea fata de ceilalti.
  • Creati oportunitati pentru copii sa isi impartaseasca si discute despre trairile emotionale.
  • Incurajati copiii sa deseneze figura unui prieten cand se simtea vesel, trist sau singur.
  • Discutati de ce un personaj a reactionat intr-un anumit mod intr-o poveste, tinand cont de diferentele dintre diverse culturi.
  • Sprijiniti copiii pentru a recunoaste emotiile celorlalti si incurajati-i sa incerce sa inteleaga ceea ce simte un alt copil, adresandu-i intrebari de genul: Cum crezi ca se simte acum X?
  • Prezentati imagini cu oameni locuind in zone sarace si bogate ale lumii, discutati despre economisirea resurselor si despre consum echilibrat. Dati exemplu copiilor dovedind grija fata de mediu si explicand efectele anumitor comportamente asupra mediului natural si social.

 

Sursa: Repere fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani; lucrare realizata cu sprijinul UNICEF, coordinator Dr. Mihaela Ionescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *