Parenting

Dezvoltarea fizica a copilului pana la 7 ani, pe categorii de varsta (III)

By  | 

Dezvoltarea fizica, sanatatea si moticitatea sunt elemente centrale ale tuturor experientelor de invatare ale copiilor si stau la baza unui stil de viata activ si sanatos de-a lungul intregii vieti. O stare buna de sanatate fizica da copiilor energie, echilibru si rezistenta pentru a participa active in numeroase activitati. Dezvoltarea motorie este strans legata de dezvoltarea limbajului (de ex. ganguritul, indicarea obiectelor), a capacitatilor cognitive (de ex. explorarea mediului), a abilitatilor sociale (de ex. imbratisarea, salutul de „la revedere”) si dezvoltarea emotionala (de ex. zambetul, rasul). Desi exista o oarecare predictibilitate in dezvoltarea abilitatilor mai sus mentionate, dezvoltarea fizica si a motricitatii este deseori inegala datorita ritmului individual de dezvoltare, dar si datorita factorilor externi care le influenteaza dezvoltarea, precum nutritia sau miscarile fizice pe care copiii sunt stimulati de adulti sa le efectueze. Motricitatea cuprinde trei categorii mari de abilitati: motricitate grosiera, fina si abilitati senzorio-motorii.

Partea a treia: despre dezvoltarea senzo-motorie

Abilitatile senzorio-motrice presupun capacitatea de a utiliza simturile pentru a-si orienta miscarile: auzul, vazul, mirosul, gustul, pipaitul. Abilitatea de a utiliza relatia stransa intre auz si tactil il sustin in aprecierea culorilor, dimensiunilor, categoriilor si se conditioneaza cu dezvoltarea limbajului si dezvoltarea cognitiva. Atentia este sustinuta de dezvoltarea auzului, de abilitatea de a-si orienta corpul catre sunetele cunoscute, cuvinte sau muzica. Deprinderea limbajului este influentata de modul in care copilul isi dezvolta abilitatile si competentele in acest plan. Cunoasterea obiectelor cu ajutorul gurii il ajuta pe copil sa isi dezvolte perceptiile si senzatiile gustative si olfactive, permitandu-i sa-si determine preferintele, sa invete despre mediul inconjurator. Coordonarea oculo-motorie (vaz, miscare) este fundamentala pentru insusirea multor deprinderi ce ii sunt absolut necesare copilului pe tot parcursul vietii (autoservirea, scrisul, etc.) si care sunt strans legate de dezvoltarea cognitiva.

0-18 luni

Indicatori

  • Reactioneaza intorcandu-se dupa sunetul sau atingerea perceputa.
  • Focalizeaza privirea pe obiectele apropiate sau departate.
  • Exploreaza mediul cu mainile si gura.
  • Realizeaza coordonarea oculo-motorie in cadrul anumitor actiuni (pune obiecte mici intr-un recipient mai mare).
  • Exploreaza si reactioneaza la texturi si suprafete diferite.

Practici de sprijin

  • Verificati nivelul de zgomot din apropierea copilului. Evitati expunerea lui la sunete puternice.
  • Atingeti copilul pe un obraz si pe celalalt, bucurati-va cand misca capul in partea in care l-ati atins. Bateti usor din palme in apropiere de urechea dreapta, apoi stanga, jucati-va cu un clopotel in stanga si dreapta copilului si verbalizati activitatea. Ex.: Auzi clopotelul!
  • Stimulati vederea copilului cu jucarii care penduleaza, pe care le poate prinde. Indicati obiecte in jurul copilului numindu-le, atat pe cele din apropierea sa cat si cele indepartate.
  • Asigurati-va prin aceste practici ca vede si aude.
  • Leganati usor copilul folosind bratele, un balansoar sau alte echipamente de joaca.
  • Oferiti copiilor obiecte din materiale si cu texture diferite.
  • Numiti cand vorbiti cu copilul culorile, forma, mirosurile, gusturile, temperatura aerului etc.
  • Explicati-le copiilor cand mancarea sau alte obiecte sunt prea fierbinti sau prea reci si nu trebuie atinse.

19-36 luni

Indicatori

  • Imita animale prin miscare, onomatopee, infatisare etc.
  • Demonstreaza coordonare oculo-motorie in jocurile de constructie, in realizarea puzzleurilor, in insirarea de obiecte pe ata etc.
  • Utilizeaza diferite texturi cand se joaca (nisip, apa, frunze, plus, plastic, burete etc.).

Practici de sprijin

  • Cititi impreuna carti cu poze mari si clare reprezentand animale, numind animalele si imitati modul de miscare al acestora, onomatopeele emise de acestea. Incurajati copilul sa repete impreuna cu dumneavoastra.
  • Puneti la dispozitia copilului jocuri tip puzzle, leggo-cuburi si de insirat (4-6 piese mari, colorate, ata groasa sau sarma protejata).
  • Jucati jocuri in care copiii interpreteaza animale favorite. Le imita miscarile, onomatopeele. Inventeaza roluri.
  • Oferiti oportunitati de activitati fizice care integreaza miscarea cu utilizarea simturilor (jocul umbrelor, pictura cu picioarele, miscari la auzul unor semnale etc.)
  • Modelati miscari ale copilului realizand anumite activitati impreuna cu el: dansuri, batut la toba, cantat la pian etc.
  • Oferiti jucarii si obiecte din materiale si texture diferite. Numiti-le.

37-60 luni

Indicatori

  • Reactioneaza fizic corespunzator stimulilor din mediu (isi indoaie picioarele pentru a ateriza mai usor, se misca mai repede pentru a evita un obstacol, se fereste, simte mirosuri suparatoare etc.).
  • Realizeaza miscari artistice impreuna cu adultul, cum ar fi dansul pe muzica sau miscari ritmice.
  • Demonstreaza o mai buna coordonare oculo-motorie (prinde mingea dupa ce a fost aruncata spre pamant).
  • Se urca pe scari scurte, se balanseaza in leagan, aluneca pe tobogan.

Practici de sprijin

  • Utilizati jocuri care solicita simturile si miscarea corpului: jocuri de imitatie, cantece cu comenzi etc.
  • Ascultati impreuna bucati muzicale favorite. Incurajati copiii sa se exprime prin miscari inspirate de muzica. Dansati impreuna cu ei si dupa miscarile inventate de acesta.
  • Oferiti oportunitatea de a utiliza echipamentul de joaca din spatiul de joaca din aer liber.
  • Realizati trasee cu obstacole pe care trebuie sa le ocoleasca, sa le escaladeze.

61-84 luni

Indicatori

  • Demonstreaza constientizarea simturilor in actiuni (recunoaste obiecte ascunse prin pipait fara sa le vada, executa miscari la auzirea unor comenzi, recunoaste mirosuri etc.).
  • Schimba ritmul, directia, viteza miscarilor la semnale de natura diferita (culoare, sunet, simboluri grafice).
  • Manipuleaza papusi simple.
  • Participa cu placere la jocurile care implica multa miscare si contact social, reguli de joc („Statuile”, „De-a v-ati ascunselea” etc.).

Practici de sprijin

  • Jucati jocuri de recunoastere a formelor, materialelor, sunetelor prin implicarea simturilor (auz, pipait, miros): Ce-i ascuns in saculet?
  • Utilizati in jocuri exercitii de tipul „stop-start”.
  • Propuneti jocuri cu schimbarea miscarilor la semnal, la schimbarea ritmului muzicii; jocuri cu schimbarea directiei si vitezei de miscare.
  • Jucati cu copiii jocul „Robotelul cu telecomanda”.
  • Solicitati copiii sa redea in miscari comenzile auzite.
  • Realizati un teatru de papusi cu papusi usor de manevrat (confectionate, de ex., din linguri de lemn).
  • Implicati copiii in actiuni de ajutorare reciproca, de asezare a mesei, de curatenie la masute, la locul de depozitare a materialelor.
  • Invatati-i pe copii jocuri precum „Statuile”, „De-a v-ati ascunselea” s.a.

Sursa: Repere fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani; lucrare realizata cu sprijinul UNICEF, coordinator Dr. Mihaela Ionescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *