Parenting
Dezvoltarea sociala a copilului pana la 7 ani, pe categorii de varsta (III)
Dezvoltarea emotionala si dezvoltarea sociala a copilului sunt aspecte esentiale in evolutia sa si in special in procesualitatea invatarii. Acest domeniu vizeaza abilitatea si dorinta copilului de a interactiona eficient cu adultii si cu copiii.
Dezvoltarea sociala consta in achizitionarea abilitatilor de relationare cu alte persoane (adulti si copii). Relatiile cu adultii se refera la capacitatea copilului de a manifesta incredere si a interactiona usor cu acestia, de a le recunoaste diferitele roluri si a-i percepe ca persoane care ii orienteaza, sprijina in ceea ce fac, gandesc, simt. Capacitatea de a stabili interactiuni cu copiii este fundamentala atat pentru definirea propriei persoane, cat si a lumii in care traiesc. Prin interactiuni cu alti copii, se exerseaza capacitatea de a mentine relatii de prietenie, de a cere si a oferi ajutor altui copil, de a apartine unui grup.
Tot in cadrul dezvoltarii sociale, copiii invata sa recunoasca, sa respecte si sa aprecieze diferentele dintre indivizi, diversitatea fizica si culturala (mai ales in contextul schimburilor culturale atat de intense in societatea de azi) si sa isi exerseze capacitatea de a coopera cu ceilalti, de a negocia si de a lua decizii in grup, de a respecta dorintele celorlati, de a respecta regulile unui grup. Toate aceste abilitati contribuie la dezvoltarea copilului ca parte a unei comunitati.
Partea a treia: Acceptarea si respectarea diversitatii
0-18 luni
Indicatori
- Se priveste in oglinda.
- Priveste cu interes persoanele din jurul sau.
- Observa/ percepe trasaturile fizice ale celorlalti (ex. atinge pielea sau parul unei alte persoane).
- Interactioneaza cu persoane diferite din punct de vedere al etniei, genului, varstei, limbii vorbite, conditiilor speciale de invatare.
Practici de sprijin
- Plasati in casa oglinzi in care copilul sa se poata vedea si apropiati-l de oglinda, pentru a percepe propria imagine. Indrumati-l cu intrebari „cine este acolo?” si spuneti numele: X, mama, Y. Puneti la dispozitia copilului oglinzi mici, care nu se sparg.
- Dati copilului posibilitatea de a intra in contact cu alte persoane in afara celor care il ingrijesc. Incurajati contactul vizual cand vorbiti copilului.
- Facilitati si ghidati activitatea perceptiva a copilului. Folositi cuvinte care descriu diverse parti ale corpului (nas, par, obraz, etc.), incurajari verbale si gesturi („Mai, mai”).
- Participati la intruniri de familie si la evenimente culturale din comunitate, pentru a-l familiariza pe copil cu propria cultura, dar si cu alte culturi.
- Familiarizati-va si practicati in cresa (gradinita) metode de ingrijire a copilului specifice familiei si grupului din care face parte. Utilizati cuvinte si semne cu care copilul este familiarizat.
19-36 luni
Indicatori
- Se joaca in prezenta altor copii diferiti din punct de vedere al genului, limbii vorbite, etniei sau cu cerinte educative speciale.
- Se intereseaza de alti copii sau adulti din anturaj (pune intrebari simple Unde este X?).
- Remarca diferente de gen intre el/ea si ceilalti.
Practici de sprijin
- Dati copilului posibilitatea sa se joace cu copii din medii diferite in contexte variate (parc, familie, cresa), oferind asistenta pentru facilitarea interactiunilor (in cazul diferentei de varsta, daca se vorbesc limbi diferite, daca nivelul de dezvoltare a abilitatilor este diferit).
- Puneti la dispozitia copiilor re surse pentru jocul dramatic care sa reflecte diversitatea.
- Familiarizati copilul cu persoane, experiente, medii sociale prin carti, cantece, in teractiuni cu oameni din medii diferite.
- Incurajati copilul sa-si perceapa propriile caracteristici identitare. Discutati cu copilul despre deosebiri si asemanarile pe care le-a remarcat.
- Puneti la dispozitia copilului carti si fotografii.
37 -60 luni
Indicatori
- Este capabil sa se angajeze in joc simbolic (pretinde ca face ceva sau ca este altcineva etc.).
- Face comparatii cu cei din anturaj in ceea ce priveste culoarea parului, inaltimea, etc.
- Se joaca impreuna cu copii diferiti din punct de vedere al genului, limbii vorbite, etniei sau cu CES, sub indrumarea adultilor.
- Identifica asemanari si deosebiri dintre persoane dupa diferite criterii (gen, aspect exterior, varsta, profesie, mediu cultural si lingvistic, etc.).
Practici de sprijin
- Asigurati in mediu obiecte care sa reflecte diversitatea si care sa stimuleze invatarea interculturala (obiecte, casete cu cantece, obiecte de arta, etichete cu cuvinte scrise in diverse limbi) pe care copiii le pot folosi in joc.
- Dati-i copilului ocazia de a-si descrie propriile caracteristici fizice si culturale. Indrumati-l sa perceapa deosebirile si asemanarile dintre oameni pornind de la propria persoana. Ajutati-l sa interpreteze aceste deosebiri astfel incat sa nu aiba valoare evaluativa, de exemplu atunci cand copilul spune „Eu sunt mai inalt/a decat Y”, puteti adauga „Tu esti mai inalt/a decat Y pentru ca esti mai mare cu 1 an”.
- Facilitati jocul intre copii diferiti din punct de vedere al genului, limbii vorbite sau CES.
- Dati o sarcina comuna pentru a stimula interdependenta pozitiva, facilitati asumarea de sarcini realiste de catre fiecare copil si oferiti asistenta (cand sunt dificultati de comunicare intr-o limba sau cand copilul cu CES are nevoie de sprijin).
- Cititi impreuna cu copilul carti si analizati imagini care prezinta oameni din culturi diferite si cu caracteristici fizice sau abilitati diferite.
- Discutati despre personaje, sarbatori, eroi, cantece care reflecta aceasta diversitate.
- Puneti la dispozitia copilului obiecte, imagini care reflecta diversitatea culturala.
61-84 luni
Indicatori
- Formuleaza intrebari despre familia, etnia, limba vorbita, cultura, caracteristicile fizice ale celorlalti.
- Recunoaste abilitatile diferite ale celorlalti copii in diverse domenii (X canta bine la pian, Y alearga repede…).
- Numeste si accepta diferente si similaritati in ceea ce priveste mancaruri sau jocuri preferate de el/ea si alti copii.
- Remarca faptul ca alti copii folosesc cuvinte diferite pentru acelasi obiect (de ex. Pentru apa, mama, jucarie, etc.).
- Remarca faptul ca aceeasi persoana poate avea mai multe roluri sociale (mama este mama lui, este angajata la…, este fiica bunicii lui, etc.).
Practici de sprijin
- Organizati activitati in care copiii sa se familiarizeze cu varietatea caracteristicilor unei persoane (meseriei, varsta, gen, limba vorbita, port national etc.). Puneti la dispozitia copilului imagini cu persoane apartinand unor culturi diferite, carti, enciclopedii. Valorificati situatiile de contact cu alte culturi (de ex.: vizite, vacante).
- Comentati impreuna cu copiii caracteristici fizice si preferinte ca aspecte ale identitatii. Organizati activitati care atrag intregului grup atentia asupra diferentei si capacitatii intr-un mod pozitiv, de exemplu aratand copiii cu dizabilitati intr-o lumina pozitiva, valorizand bilingvismul, etc.
- Invitati membrii familiei sa impartaseasca din traditiile specifice (mancare, muzica, dansuri, jocuri, sarbatori) si organizati cu copiii activitati in care sa le valorificati.
- Incurajati copiii sa foloseasca limba materna, dar si limba de predare pentru a numi actiuni si obiecte din mediu. Folositi etichete in mai multe limbi.
- Cultivati respectul pentru diversitatea lingvistica si interveniti ferm atunci cand apar comportamente prejudiciatoare pentru copii (de exemplu cand in mod intentionat nu este pronuntat corect un nume). Puneti la dispozitia copiilor carti in mai multe limbi.
- Oferiti copilului posibilitatea de a se familiariza cu o persoana din perspectiva mai multor roluri, in diverse contexte sociale. Realizati vizite la diverse institutii pentru a se familiariza atat cu diverse profesii, cat si cu varietatea rolurilor specifice membrilor familiilor copiilor, de exemplu vizita la biblioteca, la spital, la coafor, la Politie, la fabrica de conserve, etc. unde lucreaza parintii.
Sursa: Repere fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani; lucrare realizata cu sprijinul UNICEF, coordinator Dr. Mihaela Ionescu







0 comments